Annonce
Fyn

Sidste år satte rekord: Der var 100 flere uheld på Fynske Motorvej end blot fire år før

2018 bød på et rekordhøjt antal uheld på Fynske Motorvej. I et tv-program har politiet vist optagelser af farlig kørsel på blandt andet E20 på Fyn for at få trafikanterne til at køre pænere. Foto: Michael Bager
Det gik galt i trafikken 292 gange på Fynske Motorvej i 2018, og dét antal uheld er det højeste i fem år. Det viser tal fra Vejdirektoratet. Rigspolitiet har medvirket i tv-programmet "Fanget på politiets kamera", hvor der er blevet vist optagelser af trafikken fra blandt andet motorvejen på Fyn i håb om at få forbedret kørslen.
Annonce

Trafikanterne på Fynske Motorvej brager stadig oftere sammen.

Sidste år var der 292 færdselsuheld, og det er en stor stigning sammenlignet med 2014, hvor der skete 194 uheld. Det viser tal fra Vejdirektoratet, som Kanal 5 har delt med Fyens Stiftstidende.

Tv-stationen har i programmet "Fanget på politiets kamera" haft fokus på farlig kørsel, når der er blevet vist klip fra trafikken optaget af politiets videobiler. Heriblandt fra Fynske Motorvej, hvor tæt, uopmærksom og for hurtig kørsel er årsag til mange uheld.

- Fynske Motorvej er jo en hovedfærdselsåre, der forbinder landsdelene. Der kører rigtig meget trafik på den motorvej, den er meget belastet. Og det viser sig desværre også med uheldene. Jeg tror, der sker ét stort set hver dag, siger politiassistent Christian Berthelsen, der hos Rigspolitiet er bindeled til politikredsenes færdselsafdelinger.

Kører man tættere i trafikken på Fynske Motorvej end andre steder?

- Nej, jeg tror ikke, man kører tættere på Fyn. Men fordi trafikintensiteten er så tæt, skal der ingenting til, før det går galt. Og så er folk generelt blevet meget utålmodige i trafikken, synes jeg. Der er ikke overskud til at give andre plads. Det er meget egoistisk kørsel, og folk har meget travlt. Og det er medvirkende til, at uheldene sker, siger Christian Berthelsen.

Uheld med tung trafik

Ifølge politiassistenten kan den tunge trafik, som kører over Fyn, også have en betydning.

- Vi ser desværre, at der kan ske uheld, når lastbiler trækker ud for at overhale. Det er ikke ved selve overhalingen, at uheldet sker, men måske en kilometer eller to bag lastbilen. Derfor ser chaufføren det overhovedet ikke.

Overhalingerne kan give en dominoeffekt ned gennem rækkerne af biler bag.

- Det er helt naturligt, at trafikken bremses, når lastbilen kører 80 km/t og bilerne 130 km/t. Så bremser den første bil, den næste bil lidt mere og bil nummer tre mere endnu. Og sådan bliver det ved. Til sidst står det helt stille, og hvis man ikke ser det, når man kommer kørende bagfra, siger det bang.

Motorvejsstrækningen på tværs af Fyn er et fokusområde for politiet, fordi uheld her kan risikere at lukke næsten hele Danmark ned, forklarer politiet i udsendelsen. Se klippet her, hvor en bilist kører for stærkt og alt for tæt på bilen foran.

Ikke flere tilskadekomne

Mens antallet er uheld er steget, er der til alt held ikke markant flere, der kommer til skade på Fyn. Antallet af tilskadekomne personer svinger fra år til år, men de 14 personskader sidste år er ikke langt fra de 12, der var i 2014. Begge år var omkring halvdelen alvorligt tilskadekomne. Og andelen af uheld med personskade er faldet - fra knap syv procent i 2014 til cirka 3,5 procent i 2018.

Flest personskader i perioden var der i 2015, hvor 21 kom til skade på motorvejen. Heraf var ni alvorligt tilskadekomne. Fem personer har i løbet af årrækken mistet livet på motorvejen. To døde i forbindelse med ulykker sidste år.

Andelen af uheld med større materiel skade er nogenlunde konstant, mens en stigende del af uheldene nu er de såkaldte ekstrauheld, hvor den materielle skade på hvert køretøj vurderes at koste under 50.000 kroner at udbedre, eller hvor der er sket skade på autoværn eller andet vejudstyr for mindre end 5000 kroner.

Christian Berthelsen er ked af stigningen i uheld på Fyn, for han mener, der er stort fokus på færdselssikkerhed, og at trafikanterne ofte bliver gjort opmærksomme på faren ved for høj fart, manglende afstand og uopmærksomhed. Derfor gør klippene i tv-programmet også stort indtryk på ham.

- Det er skræmmende, at man ikke tænker over, hvor lidt der skal til, for at ens kørsel går ud over en uskyldig, der måske ikke kommer hjem til sin familie. Køretøjet kan pludselig blive til et dødeligt våben. Det bør man tænke over, når man kører kofanger mod kofanger eller 20 km/t for stærkt, siger han og tilføjer:

- For det kan være de 20 km/t, der gør, at man overhovedet ikke kan nå at reagere eller bremse ned, hvis der sker noget foran.

Det budskab håber politiet at nå ud med til Kanal 5's ofte unge seere. For det er unge mennesker, der optræder hyppigst i ulykkesstatistikkerne.

- Vi sagde ja til programmet, fordi vi kunne se, at vi måske kunne påvirke trafikanterne i en positiv retning i forhold til trafiksikkerheden. Vi kan se, at politiprogrammerne er ganske populære. Og folk, der ser dem, lærer rent faktisk noget af dem, siger politiassistenten.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce