Erhverv

Flere polske passagerer giver fremgang hos Københavns Lufthavn

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Københavns Lufthavn mister passagerer, der flyver direkte, men har flere transferpassagerer.
Annonce

Der rejste flere passagerer gennem Københavns Lufthavn i september, hvilket skyldtes, at flere rejsende mellemlandede i lufthavnen.

Samlet var der 2,8 millioner passagerer i lufthavnen i september. Det er omtrent 12.000 flere end for et år siden. Det viser lufthavnens egne trafiktal, der er offentliggjort torsdag.

Fremgangen kommer fra transferpassagerer, der på vej til en anden destination mellemlander i København.

Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, ser det som et resultat af en strategi om at få flere rejsende fra andre lande end de nordiske.

- Vi har haft fokus på at brede vores markeder ud, så vi ikke kun tiltrækker passagerer i Skandinavien.

- Vi skal også have fat i Baltikum, Polen, den nordlige del af Tyskland, Holland og England. De her er tal er et tegn på, at det går den rigtige vej, siger han.

Blandt de enkelte lande sprang særligt Polen i vejret i september.

Antallet af passagerer mellem Polen og Danmark steg med 21 procent til 76.000. Dermed har Polen overhalet Grækenland og er nu nummer 15 på listen over rejselande i lufthavnen.

- Polen er en voksende økonomi, og flere polakker er ved at få øjnene op for, hvor mange ruter der er fra København - herunder 40 langdistanceruter, siger Thomas Woldbye.

Set over de første ni måneder af 2019 er antallet af passagerer faldet med omtrent 17.000 til 23,3 millioner. Ifølge Thomas Woldbye skyldes det flere konkurser og en stor strejke.

- Vi havde forventet at have vækst i år, men der har været en del hændelser, som har påvirket os.

- Vi har haft en lang strejke hos SAS og flere konkurser hos flyselskaber, og samtidig har Norwegian ændret sin strategi og har ikke længere fokus på vækst, siger Thomas Woldbye.

Flykonkurserne tæller islandske Primera Air og Wow Air, der krakkede i henholdsvis 2018 og 2019.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Klumme

Dagen i dag: Prins Charles havde tre separate affærer

1994 Prins Charles havde tre separate affærer med Camilla Parker Bowles. To før han giftede sig med Diana og en tredje, da han følte, at ægteskabet med Diana for alvor var gået i stykker, Det fremgår af journalisten Jonathan Dimblebys biografi, som prins Charles selv har godkendt. Det britiske dagblad Sunday Times bragte i går uddrag af biografien, hvoraf det fremgår, at Charles som ung flådeofficer første gang havde en affære med Camilla i 1972. Det andet forhold til Camilla havde han, da hun var blevet gift med Andrew Parker Bowles i slutningen af 1970-erne. Forholdet sluttede kort tid før, at han i 1981 giftede sig med Diana. I slutningen af 1986 eller begyndelsen af 1987 vendte Charles sig igen imod sin gamle flamme. 1969 Den nyanlagte Sundbrovej i Svendborg, Svendborgsundbroen samt landevejen Vindeby-Rudkøbing-Spodsbjerg skal klassificeres som hovedlandevej. Strækningen er med i trafikminister Ove Guldbergs lovforslag om visse hovedlandevejsstrækninger, der blev fremsat i Folketinget i går. Hovedlandevejen Odense-Svendborg – A9 – er for øjeblikket optaget i vejregistret som løbende gennem Svendborg ad Odensevej til Fåborgvej og Vestergade, hvor hovedvejen ender. Denne strækning foreslås nedlagt som hovedlandevej samtidig med, at Sundbrovejen til Svendborgsundbroen, selve broen og strækningen over Tåsinge, Siøsundbroen og Langelandsbroen nord om Rudkøbing til Spodsbjerg optages som hovedlandevej. 1944 I aftes gennemførtes den tidlige lukketid kl. 17 for mange odenseanske butikkers vedkommende, blandt andet købmændene. Formålet med den tidlige lukketid er, at den skal hjælpe med at spare på elektriciteten, og der også at være gode udsigter til, at det vil hjælpe. I hvert fald konstaterede man på elektricitetsværket, at forbruget dalede væsentligt mellem kl. 17 og kl. 18. Fra forbrugerkredse er der dog fremsat en del indvendinger mod den tidlige lukketid. En selverhvervende husmoder siger således, at hun ikke ved, hvornår hun skal handle ind, da hendes kontor først lukker kl. 17, og at spisepausen kun er en halv time. Om morgenen er der ikke tid til indkøb på grund af huslige gøremål.