Odense

Forhandlingerne om 12 budgetmilliarder er i gang: Sådan sagde partierne

De første tre timer af onsdagens lange, indledende budgetforhandlinger blev brugt på de politiske ordføreres taler. Foto: Kim Rune
Det var partiernes politiske ordførere, der leverede de indledende budgettaler til onsdagens førstebehandling af budgettet. Læs her et kort uddrag.
Annonce

Brødtekst

Tim Vermund (S)

Tim Vermund, Socialdemokratiet. Foto: Kim Rune

- Et meget stort flertal i byrådet vil ved dette budget vise modet til at omprioritere til velfærd. Det, som betyder mest for vores fællesskab, er, at vores ældre og handicappede har værdige forhold, og vores børn har ordentlige institutioner og skoler. Andre områder er også vigtige, andre områder skaber også værdi, men for os er velfærd vigtigst. Og med velfærdens 2030-plan vil vi have en klar retning for, hvor vi skal hen.

Christoffer Lilleholt (V)

Christoffer Lilleholt, Venstre. Foto: Kim Rune

- Vi har i Odense Byråd haft en kultur om at tale sammen. Men de budgetforhandlinger, der begynder i morgen, er et nybrud med den historie, for Venstre er end ikke inviteret til forhandlingerne. Ud af et budget på 12 milliarder kroner er vi blevet bedt om at blive væk begrundet i en politisk uenighed om 35 millioner. Det må undre den almindelige borger, at vi ikke kan sætte os ned ved et bord og finde en aftale.

Kristian Guldfeldt (K)

Kristian Guldfeldt, Konservative. Foto: Kim Rune

- 4.676 odenseanere. Det er det seneste tal for antallet af arbejdsløse her i byen. Og det er de mennesker, der i høj grad bør være i fokus for vores budgetdrøftelser, fordi vi har ganske enkelt ikke gjort det godt nok. Vores første bud på en løsning er at se på, om ikke en række af jobcentrets opgaver med fordel kunne løses af private. Og så skal vi som kommune levere en god, effektiv og hurtig service til byens virksomheder.

Christel Gall (DF)

Christel Gall (i midten), Dansk Folkeparti. Foto: Kim Rune

- Vi har hele tiden kæmpet for ældremaden, og den skal også med i år. Jovist får de ældre mad i dag, men vi vil - til det er 100 procent implementeret - arbejde for, at alle beboere på vores plejecentre og botilbud får varm og frisklavet mad hver dag. Bare tanken om mad, der er lavet fra bunden, og hvor duften spreder sig i lang tid forud for spisetid, kan gøre enhver lidt sulten. Det gælder også for vores ældre.

Reza Javid (EL)

Reza Javid, Enhedslisten. Foto: Kim Rune

- I Enhedslisten er vi bekymrede for dele af de foreslåede omprioriteringer. Det ser uskyldigt ud i et regneark, men det er en vanskelig opgave, og der er mennesker og opgaver bag. Opgaver, som ikke bliver lavet, eller som glider over til andre medarbejdere og presser dem. Derfor skal vi være forsigtige med, hvad og hvor vi skærer ned, fordi ønsket er, at odenseanerne får det bedre og ikke dårligere.

Susanne Crawley Larsen (R)

Susanne Crawley Larsen, Radikale Venstre. Arkivfoto: Michael Bager

- At gøre politik til en konkurrence om, hvem der kan levere mest velfærd, er kortsigtet og ubegavet. Lige som det er at forgribe sig på vores langsigtede investeringer i infrastruktur, forebyggelse og erhvervsliv. For en dag er der ikke flere opsparinger, vi kan snuppe, eller investeringer, vi kan bremse. Og så er Odense for alvor fattig. Så lad os i stedet skabe en retfærdig, grøn, velstående og dynamisk by.

Brian Dybro (SF)

Brian Dybro, SF. Foto: Kim Rune

- I SF er vi begejstrede for den udvikling, Odense er inde i med byggekraner her og der. Odense er kommet ud af hængekøjen, og den udvikling skal vi fortsætte. Letbanens etape 2 og omdannelsen af Vollsmose er dybest set etape 2 af det nye Odense. Letbanen har skaffet milliardinvesteringer til Odense, det giver arbejdspladser og skatteindtægter, og letbanens etape 2 er med andre ord med til at fremtidssikre velfærden i Odense.

Abdirashid Abdi (AL)

Abdirashid Abdi, Alternativet. Arkivfoto: Vibeke Volder

- I takt med Odenses udvikling bliver det sværere og sværere at færdes i byen i egen bil. Det ser vi ikke som en ulempe - tværtimod. Det må give anledning til virkelig at styrke den kollektive trafik og færdselsmulighederne for bløde trafikanter. Derfor foreslår vi gratis kollektiv trafik kombineret med en miljøring rundt om byen og suppleret med park-and-ride pladser som minimum ved letbanens endestationer.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Lig fundet i Munke Mose af dykkere: Formentlig den forsvundne Mark Corneliussen

Annonce
Annonce
112

Dykkere i aktion: Politiet leder efter 19-årige Mark Corneliussen i Odense Å

Annonce
Klumme

Dagen i dag: Prins Charles havde tre separate affærer

1994 Prins Charles havde tre separate affærer med Camilla Parker Bowles. To før han giftede sig med Diana og en tredje, da han følte, at ægteskabet med Diana for alvor var gået i stykker, Det fremgår af journalisten Jonathan Dimblebys biografi, som prins Charles selv har godkendt. Det britiske dagblad Sunday Times bragte i går uddrag af biografien, hvoraf det fremgår, at Charles som ung flådeofficer første gang havde en affære med Camilla i 1972. Det andet forhold til Camilla havde han, da hun var blevet gift med Andrew Parker Bowles i slutningen af 1970-erne. Forholdet sluttede kort tid før, at han i 1981 giftede sig med Diana. I slutningen af 1986 eller begyndelsen af 1987 vendte Charles sig igen imod sin gamle flamme. 1969 Den nyanlagte Sundbrovej i Svendborg, Svendborgsundbroen samt landevejen Vindeby-Rudkøbing-Spodsbjerg skal klassificeres som hovedlandevej. Strækningen er med i trafikminister Ove Guldbergs lovforslag om visse hovedlandevejsstrækninger, der blev fremsat i Folketinget i går. Hovedlandevejen Odense-Svendborg – A9 – er for øjeblikket optaget i vejregistret som løbende gennem Svendborg ad Odensevej til Fåborgvej og Vestergade, hvor hovedvejen ender. Denne strækning foreslås nedlagt som hovedlandevej samtidig med, at Sundbrovejen til Svendborgsundbroen, selve broen og strækningen over Tåsinge, Siøsundbroen og Langelandsbroen nord om Rudkøbing til Spodsbjerg optages som hovedlandevej. 1944 I aftes gennemførtes den tidlige lukketid kl. 17 for mange odenseanske butikkers vedkommende, blandt andet købmændene. Formålet med den tidlige lukketid er, at den skal hjælpe med at spare på elektriciteten, og der også at være gode udsigter til, at det vil hjælpe. I hvert fald konstaterede man på elektricitetsværket, at forbruget dalede væsentligt mellem kl. 17 og kl. 18. Fra forbrugerkredse er der dog fremsat en del indvendinger mod den tidlige lukketid. En selverhvervende husmoder siger således, at hun ikke ved, hvornår hun skal handle ind, da hendes kontor først lukker kl. 17, og at spisepausen kun er en halv time. Om morgenen er der ikke tid til indkøb på grund af huslige gøremål.