Nordfyn

Nordfyns Kommune: Meget tæt på budgetforlig

Borgmester Morten Andersen (V) er efter al sandsynlighed klar til at præsentere næste års kommunale budget fredag. Arkivfoto
Nordfyns Kommune har indkaldt til pressemøde fredag formiddag "i forbindelse med forventet indgået budgetaftale for 2020", som det udtrykkes.
Annonce

Nordfyn: Når borgmester Morten Andersen (V) siger, at "vi er meget, meget tæt på et budgetforlig", må der selvsagt være noget om snakken.

Venstre har absolut flertal i den nordfynske kommunalbestyrelse, og dette års budgetforhandlinger er nu så langt fremskredne, at kommunen også har dristet sig til at indkalde til pressemøde fredag formiddag. "I forbindelse med forventet indgået budgetaftale for 2020", som det udtrykkes.

De sidste justeringer falder efter al sandsynlighed på plads, når partierne med samme sigte mødes torsdag. I forhold til sidste år, hvor den lokale skolestruktur blev drøftet, er der denne gang ikke emner af tilsvarende størrelse på spil.

Ud af et samlet kommunalt budget på 1,9 milliarder kroner skal der findes besparelser for 36 millioner kroner. Set i det lys har der ikke været optræk til store, revolutionerende spareforslag. Der er tradition for indgåelse af brede budgetforlig i Nordfyns Kommune, hvor fem partier er repræsenteret i kommunalbestyrelsen, og det bliver formentlig også tilfældet denne gang.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Lig fundet i Munke Mose af dykkere: Formentlig den forsvundne Mark Corneliussen

Annonce
Annonce
112

Dykkere i aktion: Politiet leder efter 19-årige Mark Corneliussen i Odense Å

Annonce
Leder For abonnenter

S-tog på Vestfyn? Drøm bare videre

De fynske borgmestres drømmerier om et S-togslignende system på den nuværende vestfynske jernbane er netop det: En drøm. En smuk drøm, en god og rar og klimarigtig drøm om en stadig strøm af tog, der futter frem og tilbage over Vestfyn, mens passagerer i hobetal stiger ind og ud på vej til arbejde, skole eller fritidsinteresser. Nu er drømme som bekendt karakteriseret ved, at de er drømme, og at de ikke foregår i virkelighedens verden. For hvis man ser på realiteterne i vågen tilstand, er der, som det er fremgået af avisen i den seneste tid, mange gode grunde til, at drømmen ikke vil blive opfyldt. Først og fremmest har de vestfynske stationer på nuværende tidspunkt ikke et passagergrundlag, der berettiger til et S-togslignende system. Faktisk har stationerne på den vestfynske rute helt ned til 30-40 passagerer om dagen. Ikke i timen, ikke pr. afgang, men om dagen. Det er få. Meget få. Og derfor er det næppe realistisk, at DSB og landets transportpolitikere kommer til at se storheden i pludselig at give banestrækningen en langt bedre togbetjening. For den slags er dyrt, meget dyrt. Dertil kommer de solide argumenter, som en trafikforsker lagde frem tidligere på ugen: At endnu flere i fremtiden vil anvende den fleksible transportform, som for eksempel bilen udgør. At landets togstrækninger generelt er forsømte. At der er politisk uenighed om nyinvesteringer i jernbanedrift. At ... Det skal ikke forhindre den odenseanske borgmester Peter Rahbæk Juel eller andre i at drømme videre om S-tog på Vestfyn. Historien viser endda, at fynske pendlere tidligere har haft held med at lægge pres på politikerne: For få år siden kunne Østfyns Pendlerklub se med tilfredshed, at Langeskov Station genåbnede. Derfor kan man i teorien godt forestille sig, at man på samme måde kan få held til at presse igennem, at Bred, Skalbjerg og andre småstationer på Vestfyn får hyppigere tog. Det allerbedste vil dog være, hvis borgmestre og andre behjertede sjæle ikke blot vil drømme, men reelt skaffe bedre forhold for trafikanterne. Også på Vestfyn.